לזכור: פרשת חיי שרה \\ הרב אפרים אפשטיין

הרב אפרים אפשטיין No Comments on לזכור: פרשת חיי שרה \\ הרב אפרים אפשטיין

מדוע מתעקש אברהם לקנות את מערת המכפלה, מה בכך אם יקבור שם את שרה מבלי לקנות את המקום? | פרשת השבוע עם הרב אפרים אפשטיין, באדיבות ארגון "ערכים"

הרב אפרים אפשטיין צילום: מרצי ערכים

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

פרשת השבוע 'חיי שרה' עוסקת במספר ארועים – התרחשויות,כשאף אחד מהם לכאורה אינו מהווה פרט מחייה של שרה.
כי הרי מיד בתחילת הפרשה התורה מספרת על פטירתה של שרה,
"ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה,ותמת שרה בקרית ארבע היא חברון בארץ כנען…"
ומשכך כל מה שהתרחש אח"כ,מן הסתם אינו מהווה את חייה של שרה.

פרשה שלמה שנקראת 'חיי שרה' כשחייה של שרה אינם מוזכרים כלל בפרשה.

טוב..זו אינה קושיא חמורה,אבל עדיין אולי מסתתרת כאן הבנה חדשה.

כשאברהם קונה את מערת המכפלה,טורחת התורה להכניס אותנו אל נבכי המשא ומתן של אותה עסקה,ובמשך 15 פסוקים נפרס בפנינו התאור המפורט של מה שהתרחש.
מדוע יש צורך להרחיב כל כך לפרטי פרטים ??
ובכלל..מדוע מתעקש אברהם לקנות את מערת המכפלה,מה בכך אם יקבור שם את שרה מבלי לקנות את המקום ??

לפני כמה שנים ביום השואה,
פורסם תעוד של ר' שלמה קרליבך משנת 1989 כשבסגנונו המיוחד הוא מבקש לעורר את הנקודה היהודית בלב כל יהודי.
התיעוד היה של ארוע בניו יורק כשהוא זועק שם מקירות ליבו.

'אם הייתי שואל את הששת מליון נרצחים',כך הוא זעק,
מהי הצוואה שלכם,הם היו אומרים "אנדרטה בוושינגטון" ??'
'אם הייתי אומר לאותו אחד שתורם 2 מליון דולר להנצחת השואה, "קח אחריות על הילדים שלך"
תדאג לנקודה היהודית שבהם,
הוא היה מסלק אותי מדרכו….'.

ר שלמה קרליבך עמד על נקודה יסודית וחשובה.
זכרם של הנרצחים לא מסתכם בבנית אנדרטאות.
זכרם של הנרצחים צריך לבוא לידי ביטוי בהווית החיים שלנו.
זכרם של הנרצחים צריך לפעול בנו שינוי,צמיחה,
התקדמות.
אותם קדושים שנעקדו רק בגלל היותם יהודים,
העובדה הזאת מחייבת אותנו,כל אחד ממקומו שלו,להעצים את הנקודה היהודית שבו.
לזכור פרושו הוא,להמשיך לחיות את אותם חיים שנגדעו.

אברהם אבינו,כך מבאר הרבי מליובאוויטש, נקרא "אב המון גויים".
אברהם אבינו פונה לקב"ה ואומר : "לו ישמעאל יחיה לפניך – ביראתך",
כלומר,אברהם אבינו טורח לפרסם את אמונת מציאותו ויחודו של הקב"ה לכל באי עולם.
שרה לעומתו טורחת לפרסם את "העם המיוחד" ולכן היא אומרת "גרש האמה הזאת ואת בנה" אל תערבב את הרע עם הטוב.

משימת חייה של שרה אמנו זה הולדת יצחק גידולו ובידולו מישמעאל, וזה לקראת הבנין של עם ישראל ויחודיותו.

חיי שרה הם לא החיים הפיזיים, אלא המשמעות והתוכן של חייה.

כשאברהם אבינו מתבשר על פטירתה של שרה הוא מתאמץ לקנות את מערת המכפלה,
כי כעת עסוקים ב"חיי שרה".
כעת המשימה היא להשאיר בעולם את המשמעות והתוכן של שרה אמנו.
עד אותה העת דאגה שרה לפרסם את "העם המיוחד",
ועתה כאשר אינה בין החיים ,לוקח אברהם אבינו את זכרה-את המשמעות והתוכן של חייה ומקבע אותם בעולם.
הוא קונה חלקת אדמה בארץ ישראל,לאמר יש כאן "עם מיוחד" שזהו מקומו – מקומו שלו בלבד.
שרה נקברת בחלקת האדמה הראשונה ש"נרשמה בטאבו" ע"ש עם ישראל.

התורה מפרטת בהרחבה את קניית מערת המכפלה משום שזהו "חיי שרה".
המשמעות והתוכן של חייה של שרה אמנו,באים לידי ביטוי בקנית מערת המכפלה.
הרעיון שאותו מקדמת שרה אמנו כל חייה,יחודו של יצחק- של עם ישראל,בידולו המוחלט מישמעאל
מקבל ביטוי מעשי בקנית מערת המכפלה שהופכת להיות שייכת בלעדית לעם ישראל

ואם תרצו.. גם המשך הפרשה עוסק ב"חיי שרה"
ההתעסקות סביב מציאת הכלה ליצחק זהו ממש "חיי שרה",זה היה כל מהותה.

פרשת "חיי שרה",כפשוטו ממש.


להערות והארות אשמח גם במייל
[email protected]



0 תגובות